Przedmiot działania i kompetencje
Przedszkole
działania swoje opiera na
Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej
podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania
przedszkolnego, która opisuje proces wspomagania rozwoju i edukacji
dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.
Przedszkole pełni
funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewnia dzieciom
możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych,
przyjaznych, dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
Celem wychowania
przedszkolnego jest
wspomaganie dzieci
w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności
intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej
edukacji;
budowanie systemu
wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały
się w tym co jest dobre, a co złe;
kształtowanie u
dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia
sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodniejszego
znoszenia stresów i porażek;
rozwijanie
umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w
poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
stwarzanie warunków
sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o
zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
troska o zdrowie
dzieci, ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w
zabawach i grach sportowych;
budowanie
dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i
technicznym, oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich
przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
wprowadzenie dzieci
w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności
wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki
plastyczne;
kształtowanie u
dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy
rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
zapewnienie
dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich
ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie
tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji
szkolnej.
Powyżej
wskazane cele wychowawcze są realizowane w formie edukacji
zintegrowanej opartej na następujących obszarach
edukacyjnych:
kształtowanie
umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
i z dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach
zadaniowych,
kształtowanie
czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych,
wspomaganie
rozwoju mowy dzieci,
wspieranie
dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują w
poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,
wychowanie
zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,
wdrażanie
dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
wychowanie przez
sztukę – dziecko widzem i aktorem,
wychowanie przez
sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec,
wspomaganie
rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie
zainteresowań technicznych,
pomaganie
dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu
zagrożeń,
wychowanie dla
poszanowania roślin i zwierząt,
wspomaganie
rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,
kształtowanie
gotowości do nauki czytania i pisania,
wychowanie
rodzinne, obywatelskie, patriotyczne.
Praca
dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie
programu wychowania przedszkolnego wzbogacanego programami autorskimi
zatwierdzanymi w trybie przewidzianym przepisami prawa.
Przedszkole
sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby
oddziaływań do wieku dziecka, jego możliwości rozwojowych oraz
potrzeb środowiska, z uwzględnieniem istniejących warunków
lokalowych placówki, a w szczególności:
zapewnia
bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie ich pobytu w
przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
zapewnia dzieciom
pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym,
jak i psychicznym,
stosuje w swoich
działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
współpracuje z
rejonową poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
zatrudnia, w miarę
możliwości, specjalistów (psychologa, logopedę, lekarza
pediatrę) zapewniając stałą konsultację i pomoc.
Przedszkole
realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku dzieci i potrzeb
środowiska z uwzględnieniem obowiązujących przepisów
bezpieczeństwa i higieny , a w szczególności:
stymuluje rozwój
dzieci,
otacza dzieci
opieką logopedyczną i psychologiczną,
ułatwia kontakt z
poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
przyzwyczaja do
racjonalnego trybu życia
W ramach
posiadanych możliwości przedszkole organizuje i udziela wychowankom
i ich rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom pomoc
psychologiczną i pedagogiczną poprzez:
diagnozowanie
środowiska wychowanków,
rozpoznawanie
potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb każdego
dziecka i umożliwianie ich zaspokajania,
rozpoznawanie
przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka,
wspieranie dziecka
uzdolnionego, e. wspieranie dziecka z trudnościami,
podejmowanie
działań profilaktyczno – wychowawczych wynikających z programu
wychowawczo – dydaktycznego przedszkola,
prowadzenie
edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród przedszkolaków,
nauczycieli i rodziców (prawnych opiekunów) dziecka,
wspieranie
nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szanse
edukacyjne, i. dostosowywanie wymagań edukacyjnych, wynikających z
realizowanego programu nauczania, do indywidualnych potrzeb dziecka,
j. wspieranie rodziców (prawnych opiekunów) w rozwiązywaniu
problemów wychowawczych,
W przedszkolu, w
miarę potrzeb jest organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka.
Pokaz informacje o atrykule
Utworzył(a)/Odpowiada:
Grażyna Kaliszewska - 2009-11-05 10:36:39
Udostępnił(a):
Grażyna Kaliszewska - 2009-11-16 10:21:09
Zmienił(a):
Grażyna Kaliszewska - 2009-11-16 10:25:36
Rejestr zmian atrykułu
|
Data modyfikacji |
Zmienił(a) |
|
1 |
2009-11-16 10:25:36 |
Grażyna Kaliszewska |
Zobacz |
2 |
2009-11-16 10:25:34 |
Grażyna Kaliszewska |
Zobacz |
3 |
2009-11-16 10:21:09 |
Grażyna Kaliszewska |
Zobacz |
Tę stronę obejrzało 29 osób